[suikerfeest deel 1] Vandaag wordt er massaal geld uitgegeven

  • Food-en-retail
  • 17 jul 2015 @ 08:55
  • Link
  • Abdelaziz Aouragh
    Abdelaziz Aouragh

    Islamic Branding expert
    PURESAFY
  • Winkelen

Puur vanuit een marketingperspectief heeft MarketingTribune in samenwerking met bureau Pure Safy Branding een Suikerfeest-special georganiseerd. In vorm van drie artikelen door expert Abdelaziz Aouragh. We zien dat de trend van inspelen op het Suikerfeest (nog) niet is opgemerkt door marketeers. Terwijl er door in te haken een grote onontgonnen doelgroep te bereiken is. Wij hopen dat jullie door deze special meer inzicht zullen krijgen in wat de mogelijkheden zijn om deze doelgroep voor jullie te winnen. Deel 1.

Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar moslims zijn volop bezig met aankopen doen voor het Suikerfeest. Verschillende supermarkt ketens zien inmiddels dat zoetwaren en ingrediënten voor zoetwaren massaal worden ingekocht. Ik raad u aan om dit weekend goed te kijken naar het consumptie gedrag van deze doelgroep, er zal zich een piek plaats vinden in het doen van aankopen.
Dat niet alleen, kleding en fashion kunnen een significante groei in aankoop van kleding en accessoires opmerken van moslim consumenten.

Wat kunt u doen om meer van deze klanten binnen te halen? 250 miljoen Facebook gebruikers hebben een islamitische achtergrond. In Nederland is social media een effectieve tool waar mee je deze groep kunt bereiken. Door bijvoorbeeld campagnes te starten met: 'Sweet Deals (suggesties voor Suikerfeest) tot 70% korting op.' Hiermee bereik je niet alleen de moslimconsument, maar de niet-moslim consument zal er ook in meegaan. Daarnaast: op de dag van het Suikerfeest wordt er massaal geld uitgegeven, de moslim wilt zichzelf en andere trakteren op een goede afsluiting van de Ramadan. Speel daarop in.

Het is al bewezen
Grote fashionmerken zoals DKNY en Mango spelen hierop in met zogeheten Ramadancollecties. Alhoewel dit soort collecties alleen te vinden zijn in Arabische landen. Het verschil in de Ramadan collecties van deze merken tegenover hun andere collecties, zit vooral in het hebben van wijdere broeken, blouses, rokken en lange jurken. Je kunt je dus afvragen of dit niet ook interessant is voor de Nederlandse of Europese markt. Het begint eigenlijk al bij de benaming van een dergelijke collectie. Is het niet gewoon zo dat je met een dergelijke collectie ook prima de Nederlandse consument voor je kunt winnen?

Deze vraag stelde ik aan een van de dames van Nesci. Dat is een Nederlands fashionmerk opgericht door drie dames met een Islamitische achtergrond. Nesci is vooral bekend door het hebben van kledingstukken waar met meer stof op het lichaam juist wel die moderne beleving kunt hebben (foto boven). Het zit hem in de elegante simpliciteit waar dit soort merken goed mee weten te scoren en dat blijft niet onopgemerkt. Creative director van Nesci, Zineb Youcef vertelde mij: 'ons huidig klanten bestand bestaat uit 70% niet-moslims' Op de vraag of zij een Ramadancollectie op de Nederlandse markt zou kunnen introduceren verteld zij: 'mijn persoonlijke mening zou zijn dat niet te doen, de markt is te beperkt daarvoor maar ook de religieuze korrelatie zou hierin niet passen, wij zijn er voor alle vrouwen'.








Bovenstaande geeft 'stof' tot nadenken.

Abdelaziz Aouragh

Vanmiddag: deel 2 van deze Suikerfeest-special


Fashionmerk Nesci misstaat niet in zogeheten 'Ramadancollecties'
 








Abdelaziz Aouragh

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken